Takken, beestjes, knopen en een tent…

Na een lange aanloop zijn we afgelopen zondag voor het eerst in het bos aan de slag gegaan. Drie kinderen, drie volwassenen. We vonden takken, zagen beestjes, oefenden knopen en samen hebben we gesleuteld aan een tentje van een tarp. Een beetje spannend, leuk en zeker ook gezellig. Conclusie: voor herhaling vatbaar!

Al wandelend hebben we in het Heilooër bos kennisgemaakt en zijn we op zoek gegaan naar een geschikt plekje om ons tentje te maken. Maar het bos lag ook vol met (reusachtige) takken, er waren beestjes, er groeien (eetbare) planten én…in bomen kan je klimmen! Het bos prikkelt de fantasie en er is voor ieder wat wils.

De activiteit bood houvast om aan de slag te gaan, maar er was zeker ook ruimte om om ons heen te kijken en andere dingen te doen. Gelukkig maar, want die knoopjes zijn wel handig, maar ook best wel lastig om te maken…een beetje afleiding is dan helemaal niet erg!

Knoopjes…ingewikkeld en handig!

NIEUWE DATA EN LEERZAME LESSEN

Na 1,5uur was de koek op en zijn we gestopt. Ik ging het bos in als Nico en ik verliet het als ‘meneer de boswachter’ :-)…er was vermoeidheid, maar zeker ook enthousiasme. En dat werkt aanstekelijk op mij. De volgende activiteiten heb ik inmiddels in de agenda gezet.

Leerzame ervaringen die ik mee neem in de voorbereidingen daarvan:

  1. Iedereen kan helpen! De voorbereidingen die ik getroffen had kon ik al vrij snel loslaten. Niet ieder kind heeft dezelfde interesses en/of dezelfde concentratie om een ’taak’ uit te voeren. De uitdaging was om het ‘werk’ zo te verdelen dat ieder kind wat bij kan dragen aan het eindresultaat. We moesten een plekje zoeken, de afstand meten tussen twee bomen, de grond vrij maken van takken, knopen maken, takjes zoeken, etc. Niet ieder kind hoeft iedere stap (mee) te doen. Ik ga nadenken hoe in de toekomstige activiteiten zo op kan zetten dat iedereen mee kan doen!
  2. Voor jong en oud. Het is gezellig als papa en/of mama erbij is. Ze bieden een helpende hand. Zowel bij het het maken van knoopjes, maar ook bij de begeleiding. Je kent je eigen kind als geen ander. En dan kan je ook goed de situatie lezen. Houdt je kind het nog vol of is de koek op? Voordat ik die inschatting goed kan doen zijn we wel een paar zondagen verder, tot die tijd is het fijn dat papa of mama erbij is…
  3. Niet te laat, niet te lang. Zondag, eind van de middag, het begin van het schooljaar…een zware tijd voor kinderen. Het zal menig ouder bekend voorkomen. Lange vakantie gehad, nieuw schoolritme, griepjes&verkoudheid, eind van de dag…kortom: de kinderen waren ook wel vermoeid. De volgende activiteiten organiseer ik daarom ’s ochtends. Vanuit het idee dat het energieniveau dan wat hoger ligt! En 1,5uur was (in ieder geval zondag) genoeg…
Reageer